Liste over danske mobilselskaber

Listen af mobilselskaber er opdelt efter hvilket netværk mobilselskabet benytter. Ved at klikke på en udbyder kan du læse mere om mobilselskabet og se deres produkter samt en bedømmelse af mobilselskabet.

3 Netværk

Teleselskabet 3 revolutionerede det danske mobilmarked fra starten i oktober 2003. Ikke alene havde ovenstående sanglinjer afløst de kedelige dut-dut-ventetoner, når…

Med snakkesalige, lilla østers (og lejlighedsvis andre søde havdyr) som blikfang har Oister siden 2010 tilbudt danskerne billig mobiltelefoni.

TDC Netværk

Telmore var det første mobilselskab i Danmark til at tilbyde en hel underholdningspakke med streaming, musik, bøger og ugeblade. Det særlige abonnement…

Fullrate fusionerede med YouSee i januar 2020. Hvis du er en af deres mange kunder, er dit mobilabonnement overgået til YouSee.

Yousee er privatkundeafdelingen i Danmarks største telefirma TDC Group og dermed er YouSee også Danmarks største mobilselskab. Indtil 2016 blev…

Altibox er en norsk-ejet virksomhed, som tilbyder produkter inden for mange områder. De blev grundlagt af den norske energikoncern Lyse AS…

HapiiMobil er et lavpris mobilselskab, der tilbyder simpel mobiltelefoni med et minimum af tilvalgsmuligheder. Det er både deres styrke og deres svaghed.

Nettalk er et lavpris mobilselskab, der er ejet af Netto. Mobilselskabet blev grundlagt i 2011 og udviklet i samarbejde med TDC. Formålet var at tilbyde…

Stofa reklamerer med at have billige priser, abonnementer uden binding og tilknytning til det 4G-netværk, som ofte kaldes for Danmarks bedste…

Unotel promoverer sig selv som et enkelt og billigt mobilselskab. Besøger man Unotels hjemmeside, præsenteres man med det samme for selskabets…

Viptel er et selskab, der specialiserer sig inden for IP-baseret telefoni. Selskabet tilbyder løsninger inden for både VoIP, SIP, online-baserede switchboards og…

Velkommen Mobil er et mobilselskab, der tilbyder både mobiltelefoni, bredbånd, fastnet, el og – i fremtiden – også forsikring og hjemmesikkerhed…

eesy er et nyt lacprisselskab under TDC / Nuuday. Det er et udelukkende digitalt teleselskab, som har en mission der går ud på, at gøre det så nemt som muligt for deres kunder.

Telenor Netværk

Energiselskabet OK er mest kendt for at sælge benzin og olie, men tilbyder nu også mobil og mobilt bredbåndsabonnementer. Den mest direkte kobling til energivirksomheden er…

Telenor er blandt Danmarks største mobilselskaber. Derfor har de også en enorm indflydelse på det danske mobilmarkedet.

Evercall tilbyder et overskueligt udvalg på fire forskellige mobilpakkeløsniger. Den første pakke koster 20 kroner om måneden. Her får man 20 MB data…

GreenSpeak promoverer sig på deres hjemmeside GreenSpeak.dk som Danmarks Velgørende Teleselskab. Selskabet arbejder på en måde, hvor de kombinerer telebranchen med velgørenhed.

Lebara reklamerer på deres hjemmeside med fem forskellige typer af mobilabonnementer. Alle fem pakker inkluderer 4G-data, internetdeling, fri sms og data i EU.

Telia Netværk

Call Me har de senere år markeret sig som mere end “bare” et mobilselskab. Call Me har løbende store kampagner, der under navnet “Tal ordentligt” vil gøre…

CBB er et af de ældste og største internetbaserede mobilselskaber i Danmark. Selskabet startede i oktober 2000 som Club Blah Blah…

dukaTale er ikke et traditionelt mobilselskab. Det er en del af det aarhusianske firma DukaPC, der sælger brugervenlige computere og tablets…

Den danske afdeling af Telia er ejet af den svensk/finske telegigant Telia Company (tidligere TeliaSonera). Det er et af de største teleselskaber…

Bolig:net har et overskueligt udbud på ialt fire forskellige mobilpakker. Pakkerne hedder Mobil 1, Mobil 5, Mobil 10 og Mobil 50. Med førstnævnte får man som…

Greentel promoverer sig på at være et familievenligt mobilselskab, hvor man som del af en familie kan samle fleres telefonnumre i ét. Det vil sige, at man som…

Waoo tilbyder sig som leverandør til både internet, TV og telefoni via fibernet. Firmaet, som holder til lidt uden for Aarhus, nærmere bestemt i Tilst, blev oprettet…

Mit Tele, som indtil 2017 hed DLG Tele, stiftedes i år 2000. Selskabet beskriver på sin hjemmeside, hvordan de siden opstarten er vokset kraftigt til det, de nu betegner som…

Alka Mobil er en del af forsikringsselskabet Alka. Alka Mobil er en billig og enkel løsning på abonnement til mobiltelefonen. Omkring 2.5 millioner…

Kort om danske mobilselskaber

I Danmark har der siden midten af 1990’erne været mange forskellige mobilselskaber. Konkurrencen har været og er stadig benhård. Det giver forbrugeren store fordele i form af gode, fleksible vilkår og ikke mindst lave priser. For at et mobilselskab skal være en god forretning, kræver det rigtig mange kunder, for selskaberne tjener nemlig ikke ret mange penge pr. kunde. Det er en af grundene til, at en hel del mobilselskaber har drejet nøglen om de sidste 20 år. Konkurrencen er simpelthen så hård, at kun de største selskaber har de nødvendige økonomiske muskler for at klare sig i kampen om kunderne, der i stigende grad skifter mobilselskab for at få mere skræddersyede abonnementer til lavere priser.

Fire store mobilselskaber i Danmark

De tilbageværende store mobilselskaber forsøger at have noget for enhver smag ved at have flere forskellige selskaber under sig. I Danmark er der fire altdominerende selskaber, der har en masse forskellige brands under sig. TDC Group er den største spiller på markedet og sælger mobilabonnementer til danskerne gennem Yousee, Fullrate og Telmore. Den norske telegigant Telenor er på det danske marked under samme navn og ejer desuden et af de ældste internetbaserede mobilselskaber i Danmark, CBB Mobil.
Hos selskabet Hi3G Danmark kan man købe mobiler og abonnementer hos mobilselskabet 3 eller lavprislillebroren Oister og det mindre kendte Zenji. Svenske Telia tilbyder b.la. mobiltelefoner og mobilabonnementer under eget navn. Derudover ejer man mobilselskabet Callme.

Opkøb af mindre mobilselskaber

Den store konkurrence blandt de store mobilselskaber på det danske marked gør, at de en gang imellem opkøber mindre konkurrenter Det har blandt andre TDC Group gjort med Fullrate og Plenti, mens Telia sikrede sig Call Me i 2007. Et af de vigtigste konkurrenceparametre for selskaberne er ganske enkelt hvor mange kunder det lykkes at kapre fra andre selskaber. Og der er rigeligt med kunder at kæmpe om. Ifølge en opgørelse fra Engergistyrelsen, som er myndigheden med ansvar for telekommunikation, var der i andet halvår af 2016 ca. 8,3 mio. mobilabonnementer. Ifølge Danmarks Statistik var vi omkring 5,7 mio. mennesker i Danmark i starten af 2017. Det svarer til, at hver eneste person i Danmark, ung som gammel, har 1,45 mobilabonnementer.

Fastnettelefoni er dalende

Antallet af fastnettelefoner falder fortsat drastisk, så der vil givetvis komme endnu flere mobilabonnementer til de kommende år – og dermed give mobilselskaberne endnu mere at kæmpe om. Fortsætter udviklingen med samme eller hurtigere fart som hidtil vil priserne ligeledes fortsætte med at falde. Det vil næsten uundgåeligt koste en række af de mindre selskaber, som ikke er ejet af en af de helt store giganter, livet. Tendensen med store selskaber, der køber små vil formentlig også vare ved.

Konkurrencen blandt selskaberne er høj

Det danske mobilmarked er presset, men det bør ikke bekymre forbrugeren – tværtimod. Kampen om kunderne, der for nogle mobilselskaber bliver en kamp til døden, giver danskerne lavere priser og gode vilkår på både taletid, data og andre tjenester som eksempelvis underholdningspakker. Selskaberne vil hele tiden forsøge at overgå hinanden; ikke bare på lave priser, men også i hvad de kan tilbyde kunderne som ikke er direkte forbundet med et traditionelt abonnement hos et mobilselskab. Det kan eksempelvis være oplevelser, rabatter på shopping, biografbilletter, adgang til betalingsuniverser, forsikringer og meget, meget mere.

Hvorfor er der binding på nogle mobilabonnementer og ikke på andre?

Mobilselskaberne ønsker selvfølgelig at holde på dig så længe som muligt. Dette gør de ved at have en bindingsperiode på deres mobilabonnementer, som ofte er på 6 måneder.

Bindingsperioden kan både være godt og skidt for dig som forbruger. På den ene side kan du opnå en større månedlig besparelse ved at binde dig fast i en længere periode. På den anden side er du også fastlåst til det abonnement – ligegyldigt du bruger det eller ej. Derfor kan det også sagtens betale sig, at sætte sig ind i, hvad du har behov for.