Kort om danske mobilselskaber

I Danmark har der siden midten af 1990’erne været mange forskellige mobilselskaber. Konkurrencen har været og er stadig benhård. Det giver forbrugeren store fordele i form af gode, fleksible vilkår og ikke mindst lave priser.

For at et mobilselskab skal være en god forretning, kræver det rigtig mange kunder, for selskaberne tjener nemlig ikke ret mange penge pr. kunde. Det er en af grundene til, at en hel del mobilselskaber har drejet nøglen om de sidste 20 år. Konkurrencen er simpelthen så hård, at kun de største selskaber har de nødvendige økonomiske muskler for at klare sig i kampen om kunderne, der i stigende grad skifter mobilselskab for at få mere skræddersyede abonnementer til lavere priser.

Fire store mobilselskaber i Danmark

De tilbageværende store mobilselskaber forsøger at have noget for enhver smag ved at have flere forskellige selskaber under sig. I Danmark er der fire altdominerende selskaber, der har en masse forskellige brands under sig.

TDC Group er den største spiller på markedet og sælger mobilabonnementer til danskerne gennem Yousee, Plenti, Fullrate og Telmore.

Den norske telegigant Telenor er på det danske marked under samme navn og ejer desuden et af de ældste internetbaserede mobilselskaber i Danmark, CBB Mobil.

Hos selskabet Hi3G Danmark kan man købe mobiler og abonnementer hos mobilselskabet 3 eller lavprislillebroren Oister og det mindre kendte Zenji.

Svenske Telia tilbyder b.la. mobiltelefoner og mobilabonnementer under eget navn. Derudover ejer man mobilselskabet Callme.

Opkøb af mindre mobilselskaber

Den store konkurrence blandt de store mobilselskaber på det danske marked gør, at de en gang imellem opkøber mindre konkurrenter Det har blandt andre TDC Group gjort med Fullrate og Plenti, mens Telia sikrede sig Call Me i 2007. Et af de vigtigste konkurrenceparametre for selskaberne er ganske enkelt hvor mange kunder det lykkes at kapre fra andre selskaber. Og der er rigeligt med kunder at kæmpe om. Ifølge en opgørelse fra Engergistyrelsen, som er myndigheden med ansvar for telekommunikation, var der i andet halvår af 2016 ca. 8,3 mio. mobilabonnementer. Ifølge Danmarks Statistik var vi omkring 5,7 mio. mennesker i Danmark i starten af 2017. Det svarer til, at hver eneste person i Danmark, ung som gammel, har 1,45 mobilabonnementer.

Fastnettelefoni er dalende

Antallet af fastnettelefoner falder fortsat drastisk, så der vil givetvis komme endnu flere mobilabonnementer til de kommende år – og dermed give mobilselskaberne endnu mere at kæmpe om. Fortsætter udviklingen med samme eller hurtigere fart som hidtil vil priserne ligeledes fortsætte med at falde. Det vil næsten uundgåeligt koste en række af de mindre selskaber, som ikke er ejet af en af de helt store giganter, livet. Tendensen med store selskaber, der køber små vil formentlig også vare ved.

Konkurrencen blandt selskaberne er høj

Det danske mobilmarked er presset, men det bør ikke bekymre forbrugeren – tværtimod. Kampen om kunderne, der for nogle mobilselskaber bliver en kamp til døden, giver danskerne lavere priser og gode vilkår på både taletid, data og andre tjenester som eksempelvis underholdningspakker. Selskaberne vil hele tiden forsøge at overgå hinanden; ikke bare på lave priser, men også i hvad de kan tilbyde kunderne som ikke er direkte forbundet med et traditionelt abonnement hos et mobilselskab. Det kan eksempelvis være oplevelser, rabatter på shopping, biografbilletter, adgang til betalingsuniverser, forsikringer og meget, meget mere.