Telenor mister kunder, men øger overskuddet


Telekæmpen Telenor har sparet sig til overskud i Danmark.

Telenor mistede kunder, men landede alligevel et overskud, der er steget med 22 procent, til 239 mio. kr. i årets tredje kvartal. Det skriver Ritzau.

Den danske afdeling af det store teleselskab omsatte i perioden for lidt over en mia. kr. Det skyldes især, at selskabet er blevet bedre til at tjene penge på kunderne. Sidste år betalte en Telenor-kunde i gennemsnit 115 kr. for sit abonnement. Det er nu steget til 121 kr.

Læs også:Tidligere toppolitiker er ny Facebook-chef

Telenors danske direktør Jesper Hansen fremhæver effektiviseringer og digitaliseringer som årsag til resultatet i regnskabet.

– Ved at simplificere og digitalisere vores produkter, services og interne processer har vi udviklet os til at være en langt sundere forretning, siger han ifølge Ritzau.

Telenor mistede 28.000 mobilkunder gennem tredje kvartal. Bl.a. fordi man sidste år mistede en kæmpekontrakt med staten omkring de statsansattes mobiltelefoni. Der er stadig ved at blive flyttet statsansatte fra Telenor over til TDC, som vandt aftalen.

Telenor, som også ejer CBB Mobil og Canal Digital har nu lidt over 1,9 mio. kunder i Danmark.