Stort interview med chefen for MobilePay: Her er fremtidens MobilePay

Kasper Skov Jensen 05. april, 2018

Millioner af danskere har taget betalingsapp’en MobilePay til sig. Vi har taget en snak med chefen for at finde ud af, hvad fremtiden gemmer på

Statistisk set er det næsten helt sikkert, at du har betalingsapp’en MobilePay på din telefon. Har du det, er du én ud af næsten 3,8 millioner danskere. Det er et brugertal, som de fleste andre danske virksomheder aldrig kommer i nærheden af. Siden lanceringen af MobilePay i 2013 er flere funktioner kommet til, men kernefunktionen, den enkle overførsel fra bruger til bruger, ligner i det store hele sig selv. Så hvordan ser fremtiden ud? Vi spurgte Mark Wraa-Hansen, der er chef for MobilePay.

– Først og fremmest kan man forvente, at der kommer endnu flere steder, hvor du kan bruge MobilePay. Mellem 3.000 og 5.000 nye butikker kommer til hver måned. Noget af det, vi selv kigger på for tiden, er at kunne overføre til udlandet med MobilePay, hvis man for eksempel har et sommerhus eller bekendte i Sverige. Så hvis feedbacken på det er god, kunne det være noget, vi tog op her i 2018. App’en bliver også brugt til mindre indsamlinger, og det er noget vi kan håndtere, men det er også et af de små scenarier, som vi skal have med i overvejelserne, når vi tænker nye muligheder, siger Mark Wraa-Hansen til mobilabonnement.dk

Læs også:Din mobil er en sladrehank: Du betaler med personlige oplysninger

Hvad MobilePay kan i fremtiden, afhænger meget af brugerne. Rent teknisk kan stort set alt lade sig gøre, men det er ikke ensbetydende med, at det er godt for brugerne, fortæller han.

– Det er kun fantasien, der sætter grænser, når det kommer til mulighederne med MobilePay. Vi er meget i øjenhøjde og lytter til idéer fra vores brugere. I forhold til teknologien kan vi lave hvad som helst, men det skal vi ikke nødvendigvis. Vi tester hele tiden på brugergrupper, hvordan de forskellige ting opleves af dem. Nogle gange fortsætter vi derpå stille og roligt med andre projekter, fordi brugerne ikke er klar endnu.

Mark Wraa-Hansen, chef for MobilePay (Foto: Pressefoto)

Brugervenligheden i fokus
MobilePay fik sit folkelige gennembrud, fordi app’en var brugervenlig og enkel. En overførsel kan klares med et enkelt swipe uden NemID. Og nye muligheder må aldrig overskygge brugervenligheden, selvom der umiddelbart er et modsætningsforhold, forklarer Mark Wraa-Hansen.

– Et eller andet sted, er der et dilemma. I sit grunddesign ligner MobilePay sig selv, lige fra da den kom til verden. Det er samtidig lykkedes at tilføje betalinger til butikker, abonnementer og meget andet uden at ændre drastisk i designet. Det synes vi, har fungeret godt.

Læs også: Store ændringer på vej hvis du hører musik på Youtube

Design og funktioner bliver ændret alt efter, hvordan brugerne reagerer på dem.

– Vi kan se, at der ikke er særlig mange, der finder ind i den menu, hvor man blandt andet kan tilknytte nye betalingskort og se sin konto. Det har vi fokus på i øjeblikket. Kan det re-designes og blive mere relevant i brugen af app’en helt generelt, spørger MobilePay-chefen og fortæller, at flere funktioner i fremtiden vil få selvstændige apps, som det er sket med WeShare, der gør det nemt at holde regnskab og så afregne i MobilePay:

– Med så mange brugere ville det være mærkeligt, hvis alle havde de samme behov. Så der kommer helt sikkert flere af den slags apps. Nogle gange kan vi stå for det selv. Andre gange kan en ekstern partner som ParkOne – hvor man kan betale med MobilePay inde i deres app – stå for det.

Frygter ikke konkurrencen fra Apple Pay og Nets
MobilePay startede som en del af Danske Bank og var den første virksomhed, der fik et gennembrud med mobile betalinger i Danmark. Siden er store konkurrenter kommet til. Nets har lanceret det mobile Dankort, og Apple Pay forsøger også at vinde danskernes gunst. Men den store konkurrence får ikke chefen for MobilePay til at sove uroligt om natten. Vores produkt kan bruges til mere end konkurrenterne, mener han.

Læs også:Apple Pay på vej til danske webshops

– Vi har fra dag ét forventet konkurrence. Det var forventet intenst, og det bliver formentlig endnu mere intenst, når der kommer nye reguleringer, der åbner endnu mere op for det. Det, jeg synes, vi har gjort anderledes end de andre, er, at de typisk har fokuseret på ét scenarie. Apple Pay handler meget om betaling i butik. Samsung og mobilt dankort gør det samme. De er alle tilknyttet én slags telefon eller ét kort. Vi har forsøgt at vende situationen på hovedet og tænkt, at nu er kunden i midten, og så skal kunden kunne bruge MobilePay, uanset hvilken telefon, bank og kort, kunden har. Vi vil hjælpe dig i alle situationer. Og jeg tror, der er ret meget styrke i at have den position, for der er formentlig en begrænsning for, hvor mange apps, man som forbruger ønsker at have på sin telefon.

Vil udvide til andre lande
I Danmark er MobilePay blevet en så stor succes, at der snart ikke er flere brugere at komme efter. Men det betyder ikke, at udbredelsen af den populære app går i stå, mener ​Mark Wraa-Hansen, der ser muligheder i de øvrige nordiske lande.

– På det danske marked er vi nok ved at være der, hvor vi snart ikke kan nå ud til flere. Vi vil gerne opnå, at de forskellige platforme i Norden kan arbejde sammen, hvilket i vores øjne giver god mening. Der er masser af trafik mellem Danmark og Sverige for eksempel, og i butikskæder som H&M, der har butikker i alle fire nordiske lande, ønsker de også at have det hele på én platform med den størst mulige brugerbase bag.

Læs også:Tech-direktør: Apple Pay er død om fem år

Stadig gratis at bruge
Tager man et kig i årsregnskaberne for bankerne i Danmark kan man se, at der samlet set bliver opkrævet gebyrer for milliarder af kroner. MobilePay er 100 procent ejet af Danske Bank, så derfor ville selv et lille brugergebyr på hver overførsel skæppe godt i bankens kasse, men det kommer ikke til at ske, siger Mark Wraa-Hansen og fastslår, at det kun er butikkerne, der betaler gebyr for MobilePay.

– De fleste betalingssystemer er gratis for forbrugeren, mens gebyret ligger på butikkens side. Det er samme logik, som vi følger i MobilePay. Bag den logik ligger tanken om at kunne få flest mulige brugere til at bruge appen. Værdien for butikkerne og for os fremadrettet ligger i at have den størst mulige brugerbase, siger han.

I 2017 nåede antallet af danske MobilePay-transaktioner op på 231 millioner, heraf 54 millioner i butikkerne.

Vi ønsker at høre fra dig og opmuntrer til en livlig diskussion blandt vores brugere. Vær venlig at hjælpe os med at gøre Mobilabonnement.dk til et rart sted at være.