Psykolog: Sådan kan du forberede dit barn på den digitale verden


Internettet åbner på én og samme tid for en verden af muligheder og skræmmende billeder og videoer. Psykolog anbefaler, at forældre tager udgangspunkt i egne vaner.

På den ene side er internet og sociale medier en fantastisk verden af muligheder. På den anden side er billeder og videoer af vold og pornografi ikke langt væk. Forældre står derfor overfor lidt af en opgave, når barnet skal klædes på til at træde ind i den digitale verden. Privatpraktiserende psykolog Signe Colding anbefaler, at forældre tager udgangspunkt i egne vaner.

– Tal med barnet, men husk også hvad du rent faktisk lærer det, gennem dine egne vaner. Tal om, at det kan være møg svært at styre. Men også om hvordan det kan virke på andre, at man er forsvundet ind i skærmen og ikke lytter. Man kan komme til at virke uinteresseret. Som om intet andet egentlig interesserer os. Og på den måde skal børn og forældre, når de også har smartdevices, være ekstra opmærksomme på sideløbende at træne det at være social sammen med kammeraterne om et fælles tredje i den virkelige verden, siger hun.

Læs også:Her er det bedste mobilabonnement til børn

Der findes allerede en række kampagner og anbefalinger, som børnene skal kende, mener børnepsykologen. Hun anbefaler desuden, at man som forældre overvejer, hvornår barnet er klar til at begå sig på sociale medier.

– Tal om, at man ikke skal mobbe, og være opmærksom på hvis andre gør det. Man skal tale og skrive pænt til hinanden, og ikke lægge billeder på sociale medier uden at have fået lov Både Facebook, Snapchat og Instagram er underlagt en aldersbegrænsning på 13 år. Ikke alle ved det. Det handler om de udfordringer, der kan være ved at skulle administrere adgang til den digitale verden selv. To klik så får du en guide til at bygge drage, læse om historie, lærer om dyr og fauna, men der er også kun to klik fra pornografi og vold, forklarer Signe Colding.

Læs også:Giv børnene en pause fra mobilen og lad dem kede sig

En undersøgelse fra 2016 viste, at 82 procent af par med børn brugte Facebook. For par uden børn var andelen 60 procent.