Pengene vælter ind hos influencere


Det er gode penge i succesfulde influencere, viser opgørelse.

Har man mange følgere på sociale medier, bliver det nemmere og nemmere at lave det til en god forretning. De fleste af de populære influencere er tilknyttet et bureau med speciale i influencer-markedsføring, og får dem går udviklingen hastigt frem.

En analyse fra Slots- og Kulturstyrelsen viser, at 14 danske bureauer havde en samlet omsætning på 108 millioner kroner fra tredje kvartal af 2017 til andet kvartal af 2018. I 2016 var omsætningen 46 millioner kroner.

Bureauerne har også fået flere ansatte. Udviklingen er gået fra 37 årsværk i første kvartal af 2016 til 76 årsværk i andet kvartal af 2018.

Ifølge styrelsen skal udviklingen ses i lyset af, at det går skidt for det traditionelle annoncemarked.

– Udviklingen er interessant, fordi den finder sted på platforme som for eksempel YouTube og Instagram, der står uden for det etablerede, danske annoncemarked. Samtidig står mange af de traditionelle mediers samlede annonceomsætning i øjeblikket stille eller er faldende, siger specialkonsulent Anders Sebastian Kauffeldt.