Musikstreaming slår ny rekord


Musikstreamingtjenester har ændret den danske musikbranche. I 2018 stod den digitale musik for hele 91 procent af den samlede omsætning.

Der var engang, hvor musikere og pladeselskaber holdt skarpt øje med salget af vinylplader og CD’er. På bare få år er salget af de fysiske medier så godt som helt dødt, mens streaming og digitale måder at købe musik på er i fremmarch.

Læs også: Sådan får du Tidal til 12 kr. – spar 87 procent

Sidste år udgjorde det digitale salg hele 91 procent af det samlede salg i den danske musikbranche.

Det viser en opgørelse lavet af pladeselskabernes brancheorganisation, IFPI.

Vi har samlet tallene i tabellen herunder – og den viser især, at der har været turbo på det digitale salg. For 10 år siden, i 2009, udgjorde det kun 23 procent af det samlede salg.

(Artiklen fortsætter under tabellen)

IFPI ser positivt på den digitale udvikling.

– Inden for streaming, som er danskernes foretrukne musikformat, vokser omsætningen fra danske artisters musik med hele 24 %. De positive tal betyder ikke, at træerne vokser ind i himlen for den enkelte artist eller den enkelte producent. Men de viser, at fordelene ved streaming ikke blot er forbeholdt internationale stjerner og musikselskaber, som ejer store kataloger af udenlandsk musik. Og det er godt, skriver IFPI-bestyrelsesformand Henrik Daldorph i rapporten “Musikselskaber 2018”.