Mistænker du Facebook for at lytte til dine samtaler? Her er forklaringen

Kasper Skov Jensen 19. marts, 2018

En udbredt konspirationsteori er, at Facebook i al hemmelighed aktiverer mikrofonen i din mobil for at kunne lytte til dine samtaler og målrette reklamer efter dem. The Wall Street Journal har ledt efter en forklaring

En uskyldig snak med venner og familie kan resultere i skræmmende målrettede reklamer på Facebook og Instagram. Det har fået nogle til at spekulere i, om Facebook lytter med på dine samtaler for at kunne vise dig reklamer for det, du snakker om. Men så langt er der ikke grund til bekymring, forklarer tidligere Facebook-ansatte. For det første er det ulovligt at overvåge folk på den måde og for det andet vil det kræve helt ekstreme tekniske ressourcer, som ikke engang den amerikanske regering er i besiddelse af.

Læs også: Sådan vil TDC tjene penge på at sælge oplysninger om dig

– Det ville kræve, at de forstod sammenhængen i det, du siger og ikke bare de ord, du siger, forklarer Sandy Parakilas, tidligere operations manager hos Facebook til The Wall Street Journal.

Så hvordan kan Facebook så præcist vide, hvad du er interesseret i? Det sociale medie er stormester i at sammenkæde alle mulige informationer om deres brugere på tværs af enheder, steder og websites. De sammenholder enormt mange oplysninger om hvad du køber og laver på nettet.

Journalisten Joanna Stern kommer med et par eksempler fra sit eget liv. Sterns mor foreslog hende at prøve nogle bestemte piller mod stoppet næse. Senere samme dag så journalisten reklamer for selvsamme piller på Facebook. Hvordan det?

Læs også: Aktivister vil hive TDC i retten for at masseovervåge danskerne

Joanna Stern havde blandt andet købt papirlommetørklæder i en webshop og opgivet sit mobilnummer for at få loyalitetspoint hos butikken. Oplysningerne om indholdet af indkøbskurven spredte sig til en datamægler. Datamægleren solgte de oplysninger til pilleproducenten Johnson & Johnson, som så via Facebooks annonceværktøj målrettede en reklame til voksne mellem 25 og 54 år, der havde købt netop disse piller eller relaterede produkter.

Et andet eksempel er, at Joanna Stern downloadede en app til at tælle kallorier. Derefter fik hun reklamer for produkter relateret til vægttab og sund livsstil.

Vi ønsker at høre fra dig og opmuntrer til en livlig diskussion blandt vores brugere. Vær venlig at hjælpe os med at gøre Mobilabonnement.dk til et rart sted at være.