Købte likes på sociale medier kan være forbudt


Personer, der på den ene eller måde bliver betalt for at promovere et produkt på sociale medier, overtræder loven hvis de har købt sig til likes, mener eksperter.

Det lyder så nemt at købe sig til følgere. På platformen Fiverr kan man eksempelvis købe 10.000 likes på et Instagram-billede for bare fem dollars – det er omkring 33 danske kroner. Men hvis man er en af de såkaldte influencere, der bliver betalt for at promovere produkter på deres sociale medier, overtræder markedsføringsloven hvis de har købt sig til falske følgere.

Det vurderer eksperter overfor DR.

– Efter min vurdering så er det vildledning efter markedsføringsloven – og det er forbudt, siger Søren Sandfeld Jakobsen, der er professor i IT- og Medieret ved Aalborg Universitet.

Markedsføringsloven gælder for erhvervsdrivende, og selvom domstolene endnu ikke har taget stilling til om influencere skal betragtes som erhvervsdrivende, vil det formentlig være tilfældet, mener Jan Trzaskowski, professor MSO på Copenhagen Business School.

Læs også:Derfor kan din ødelagte mobil være sundhedsskadelig

– Domstolene har endnu ikke taget stilling til, hvor meget, der reelt skal til, men man kan argumentere for, at hvis en influent modtager produkter eller har tilrettelagt sin aktivitet med henblik på at modtage produkter, sponsoraftaler, betaling og lignende, så vil det være naturligt at vurdere dem som erhvervsdrivende, siger han til DR.

Flere danske og internationale medier har tidligere dokumenteret, hvordan ønsket om at få følgere i en fart har skabt en hel industri omkring falske likes.