Kæmpefirmaer dropper Youtube efter pædofili-afsløring

Kasper Skov Jensen 21. februar, 2019

En stribe store amerikanske virksomheder dropper at reklamere på Youtube efter afsløringen af, at pædofile bruger platformen til at anbefale videoer til hinanden – godt hjulpet på vej af Youtubes algoritmer.

Youtubes algoritmer bestemmer hvilke videoer, hver enkelt bruger bliver præsenteret for. Derfor spiller de en afgørende rolle i afsløringen af, at pædofile anbefaler videoer til hinanden med børn. Kommentarerne omkring videoerne er bare alt andet end uskyldige.

Læs også:Pædofile udnytter smuthuller på Youtube

Der er reklamer omkring de fleste af videoerne, og det får nu flere kæmpestore amerikanske firmaer til at sætte deres Youtube-annoncering på pause.

Det gælder blandt andre Nestle, Epic (der står bag spillet Fortnite) Walt Disney og McDonald’s, skriver Techcrunch.

Youtube har forklaret, at man tager kraftigt afstand fra al adfærd, der kan skade mindreårige.

Vi ønsker at høre fra dig og opmuntrer til en livlig diskussion blandt vores brugere. Vær venlig at hjælpe os med at gøre Mobilabonnement.dk til et rart sted at være.