Har arbejdsgiveren bedt dig dele på sociale medier? Så skal det markeres som reklame

Har arbejdsgiveren bedt dig dele på sociale medier? Så skal det markeres som reklame

Kasper Skov Jensen 09. maj, 2018

Det er reklame, hvis medarbejderne i en virksomhed omtaler produkter på deres egne sociale medieprofiler for at sælge mere. Det slår Forbrugerombudsmanden fast

Det er reklame, hvis du som medarbejder i en virksomhed omtaler virksomhedens produkter for at sælge flere af dem. Det har Forbrugerombudsmanden slået fast i dag. I den konkrete sag havde medarbejdere fra den Trendsales-ejede app’ Tradono lavet opslag på deres egne Facebook-profiler om, at de solgte varer på Tradono. Og den går ikke.

– Tradono blev markedsført ved, at medarbejdere og andre brugere af Tradono delte deres annoncer på Tradono på Facebook, uden at det blev oplyst, at de her opslag blev delt efter aftale med Tradono, siger forbrugerombudsmand Christina Toftegaard Nielsen, til Ritzau.

Læs også:Start kan du måske lægge musik på dine Instagram-stories

Det havde ikke krævet så meget at overholde reglerne, mener Forbrugerombudsmanden.

– Der skal det fremgå tydeligt, at de skriver som ansatte i virksomheden. Det kan de gøre ved enten at skrive det eller skrive, at det er reklame, siger Christina Toftegaard Nielsen.

Tradono beder ikke længere sine ansatte om at dele bestemt indhold på sociale medier.

Læs også:Facebook i ny potentiel skandale: Bruge milliarder af billeder uden at fortælle det

DR har de seneste dage sat fokus på unge stjerner på sociale medier, som efter Forbrugerombudsmandens vurdering ikke overholder reglerne for synlig reklame i Markedsføringsloven.

Vi ønsker at høre fra dig og opmuntrer til en livlig diskussion blandt vores brugere. Vær venlig at hjælpe os med at gøre Mobilabonnement.dk til et rart sted at være.