Farvepsykolog: Sådan virker Telmores nye farver

Farvepsykolog: Sådan virker Telmores nye farver

Kasper Skov Jensen 18. juni, 2018

Vi har bedt en psykolog, der er ekspert i farver, om at kigge nærmere på Telmores nye design.

I sidste uge præsenterede mobilselskabet Telmore et helt nyt design. De mørke afdæmpede farver røg ud, og ind kom de mere opsigtsvækkende farver. Telmore forklarede ændringen med, at der skal tiltrækkes nye kunder. Hvordan er missionen lykkes indtil videre? Vi har spurgt Birgitte Hultberg, der er psykolog og ekspert i farvepsykologi.

– De nye farver i Telmores design er lækre, mættede og spiller i alle nuancer. De tager udgangspunkt i primærfarverne, så muligheden for at ramme netop den farvenuance, som farveglade mennesker kan lide, er meget stor. Telmore har holdt sig til de klare udgaver af farverne og deres pastelvarianter. Det gør det samlede indtryk til en glad og positiv oplevelse at se på, siger Birgitte Hultberg til mobilabonnement.dk

Læs også:Telmore er blevet uigenkendelig: Se det nye design her

Så stærke farver taler især til den yngre målgruppe, mens temaerne i Telmores nye design og reklame spænder bredere, fortæller Birgitte Hultberg, der har skrevet bogen “Din farvepsykologi”.

– At bruge den slags farver i en reklameside er meget moderne og appellerer nok mest til det yngre segment fra 10 til 30 år, men temaerne: 50’er ismand, museum, hverdag og business spiller på positiv identifikation og genkendelse i aldersgrupper fra 30 til 60 år. Det er en uhyre vidtspændende kundegruppe, lyder det fra Birgitte Hultberg.

Som en del af det nye design kører Telmore i øjeblikket en tv-reklame med fokus på farver. Den kan skræmme enkelte væk, men vil formentlig virke positivt på flertallet, vurderer Birgitte Hultberg.

(Artiklen fortsætter under videoen)

– De fleste mennesker reagerer instinktivt med glæde på glade farver, som dem i reklamen. Det er en universel forteelse, og som blikfang er det en vinder. Men det er klart, at nogle mennesker har det bedst med mere nedtonede, neutrale produkter, når de skal købe accessories. Uden den identifikation, som temaerne giver seeren, ville kampagnen nok ikke ramme den målgruppe. Man kan forestille sig, at nogle i den gruppe vil springe videoen over og gå direkte til det mere anonyme produkt, som Telmore udbyder i sit varesortiment. Man kan også forestille sig, at enkelte vil gå til en mere professionelt udseende teleudbyder. Men tidens trend er at blive set og markere sig, så reklamen vil nok appellere til langt de fleste kunder i alderen 10 til 60 år, siger hun.

TDC-ejede Telmore er et af Danmarks største mobilselskaber med over 700.000 kunder.

Vi ønsker at høre fra dig og opmuntrer til en livlig diskussion blandt vores brugere. Vær venlig at hjælpe os med at gøre Mobilabonnement.dk til et rart sted at være.