Ekspert: Sådan vil dit databehov ændre sig

Kasper Skov Jensen 30. januar, 2018

Her i Danmark er vi helt vilde med at bruge data på mobilen. Og det kommer ikke til at ændre sig de kommende år, lyder det fra en ekspert vi har bedt beskrive udviklingen

For år tilbage var det utænkeligt at se en video på mobilen. I dag gør vi det, som noget af det mest naturlige i verden. Efterhånden er der mange gigabyte data indkluderet i de fleste mobilabonnementer og det har streamingbegejstrede danskere omfavnet i hidtil uset omfang. Den seneste opgørelse fra Energistyrelsen, som er den myndighed, der har ansvaret for teleområdet viser, at der i første halvdel af 2017 blev brugt hele 242.487 terabyte data – eller hvad der svarer til 248.306.688 gigabyte data. Danskerne er altså vilde med at bruge data.

Mobilabonnement.dk har bedt teleanalytiker Troben Rune fra konsulentvirksomheden Netplan om at sætte ord på udviklingen.

– Det ser jo nærmest ud som om, at dataforbruget er eksploderet. Eksplosionen i det her sammenhæng er mere end fordoblet hvert år i en længere årrække, og det er voldsomt. Når noget fordobles, det er jo en eksponentiel udvikling, så der er virkelig sket en udvikling. Det interessante ved det, er at man faktisk ikke ser en tilsvarende afmalkning på den mængde data, det bruges på fastnet. Så det vil sige, at det her mobile dataforbrug bliver lagt oven på det, der i forvejen eksisterer. Dermed gør den det samlede forbrug endnu større, siger Torben Rune.

Streaming er kommet for at blive
Udviklingen skal blandt andet ses i lyset af, at vi er ved at vænne os til on demand tjenester. Flere og flere kapper kablerne til de traditionelle tv-pakker for i stedet at få behovet for nyheder og underholdning dækket i DR’s tv-app, TV 2 Play, Netflix, HBO Nordic og Viaplay for bare at nævne nogle få. Alt er tilgængeligt på alle skærme, præcis når og hvor vi vil se det. Senest har internetgiganten Amazon lanceret en storstilet reklamekampagne for at lokke danskerne til streamingtjenesten Amazon Prime.

Mobilselskabet 3 var et af de første selskaber i Danmark, der for alvor satsede på data. Mobilabonnement.dk har bedt 3 om at lave en opgørelse over, hvordan det gennemsnitlige dataforbrug har udviklet sig fra 2011 til 2017. Opgørelsen viser, dataforbruget i den periode er steget med 617 procent. I 2011 brugte 3-kunderne i gennemsnit fem gigabyte data om måneden – i 2017 var det lidt over 35 gigabyte om måneden, i gennemsnit.

Læs også vores guide om data i mobilabonnementer 

Ifølge rapporten “Medieudviklingen 2016” fra DR Medieforskning bruger 30 procent af danskerne mellem 15 og 59 år jævnligt deres smartphone til tv-indhold og film. 28 procent bruger jævnligt deres tablet til samme formål.

Torben Rune mener ikke, at danskerne kommer til at bruge mindre data fremover.

– Den eneste ændring, jeg kan forestille mig, vil være hvor hurtigt selskaberne kan nå at få investeret i tilstrækkelig infrastruktur. Det er nemlig ikke folks behov, der er dækket, men derimod netværket, der stadig halter efter, som er begrænsningen i dag. Det er jo blandt andet fordi at der flere steder i landet er langt til de høje båndbredder. Det er også kun et spørgsmål om tid før mobilselskaberne får fyldt de tynde huller ud med dækning. På et tidspunkt når man nok et mætningspunkt, men det ligger altså langt, langt over det niveau, vi ser i dag, siger han.

Få overblik over mobilabonnementer med masser af data her 

20 procent bruger 80 procent
Danske mobilselskaber skruer mere på datahåndtaget, så mere og mere data bliver indkluderet i abonnementerne. Men faktisk er det 20 procent af mobilkunderne, der bruger 80 procent af al data. Det gør det svært at beskrive den typiske mobilkunde – og det bliver kun endnu sværere i fremtiden, fortæller Torben Rune.

– Men det er interessant, for det bliver sværere og sværere at pege på en gennemsnitlig kunde hos mobilselskaberne, for de er simpelthen så forskellige alle sammen. Og ikke nok med, at vi er forskellige, så svinger den enkeltes forbrug også meget gennem hele året. Så det hele afhænger meget af, hvor og hvornår vi tager på ferie, hvilken arbejdssituation vi har og hvordan vi transporteres frem og tilbage fra arbejde. Tager man offentlig transport stiger forbruget voldsomt i forhold til, hvis man for eksempel har egen bil. Hvis man derimod kører i egen bil, så stiger telefonforbruget.Så der er altså mange forskellige forbrugsprofiler, der ligger til grund for det. Noget der måske er mere interessant, er, at det stadig er sådan 20 procent af kunderne, der bruger 80 procent af dataforbruget. Det er den sjove 80/20-regel, som faktisk stadig gælder.

5G kan få os til at bruge mere data
I store dele landet er smartphones koblet op på 4G netværk. Om nogle år kan vi glæde os til hastigheder, der er op mod 100 gange hurtigere end det nuværende 4G. Femte generation af mobilnetværket, kaldet 5G, forventes at komme til Danmark i 2020. 5G kan få mobilkunderne til at streame endnu mere, vurderer Torben Rune.

– Jeg tror, at tendensen med det konstant stigende forbrug vil fortsætte, for de enkelte kunder vil ikke se på, om det er 3G, 4G eller 5G. Det handler bare om hvor hurtigt, det går. Men dét at hastigheden stiger, kan godt få os alle til at bruge endnu mere data. For et par år siden var der ikke mange, som havde lyst til at se film på Netflix eller en lang Youtube-video på mobilen, men det er jo helt normalt i dag. Det hænger så sammen med, at det er muligt at få en høj båndbredde, plus priserne er faldet ganske voldsomt.

Mobilselskaberne kommer til at bruge en masse penge fremover, så de dataglade kunder kan være på nettet hele tiden. Og selskaberne vil forsøge at tjene penge på det ved at lægge det ind i eksisterende abonnementer, lyder analysen fra Torben Rune.

Se listen: Mobilabonnementer med underholdning 

– Selskabernes udfordring er, at de skal investere en masse penge i nye kabler og master og dermed gøre dækningen bedre. Teleselskaberne vil gerne ud og have fat i dem, som tjener penge på, at vi kan gå på nettet over det hele, men omvendt svarer de bare tilbage, at hvis de ikke var her, ville ingen have brug for teleselskabernes produkter. Den diskussion bliver mere og mere aktuel, men teleselskaberne lægger jo de her ydelser ind i deres abonnementer. Det er jo helt normalt, at du i dag får musik og medietjenester med i dit telefonabonnement for at få en mere tilfreds kunde.

Fremtidens mobilabonnementer bliver ubegrænsede
I fremtiden kommer mobilabonnementer til at indeholde flere elementer end i dag, mener eksperten.

– Jeg tror, vi kommer til at se endnu mere indhold i abonnementerne. Og der kan man så begynde at snakke om, om det overhovedet er et mobilabonnement, eller om det mere er noget gensalg af indhold. Og må man så det? Det er også allerede svært at sammenligne de forskellige tilbud, og det bliver bestemt ikke nemmere i fremtiden, hvis der proppes mere ind i det, siger Torben Rune.

Mobilselskabet Plenti vakte opsigt ved som det første danske mobilselskab at tilbyde abonnementer med ubegrænset data. Det lavede TDC om på efter at have overtaget selskabet tidligere i år. Nye Plenti-kunder har ikke længere ubegrænset data, men det er bare et spørgsmål om tid før det bliver en realitet igen. Ikke kun hos Plenti, men også hos mange andre selskaber. Simpelthen fordi det bliver for besværligt at have grænser for forbruget, lyder det fra Torben Rune.

Find abonnementer med data, der kan bruges i udlandet her 

– Historisk set har man vænnet sig til at vores båndbreddeforbrug på fastnet har været uden begrænsninger. Der køber du typisk et abonnement, og så kan du suge den mængde data ud af det, som du nu har brug for. Den forretningsmodel tror jeg, også kommer til det mobile bredbånd, dog af nogle andre grunde. For grunden til at man ikke takserer forbrug på fastnet, er fordi det er sværere at taksere forbruget. Det er nemmere at gøre på det mobile bredbånd. Det der kommer til at ske er, at når der kommer hurtigere 4G og til sidst 5G er det nemmere og billigere bare at lade forbrugeren bruge, end det er at holde øje med, hvor meget de bruger, fordi der er så meget båndbredde.

 

Vi ønsker at høre fra dig og opmuntrer til en livlig diskussion blandt vores brugere. Vær venlig at hjælpe os med at gøre Mobilabonnement.dk til et rart sted at være.