Brugerne elsker ny direkte og gratis quiz fra mobilen

Kasper Skov Jensen 20. juni, 2019

Elsker du at quizze, kommer du til at blive fan af app’en Primetime, der laver en dansksproget quiz hver dag.

Råber du af fjernsynet, hver gang deltagere svarer forkert i “Hvem vil være millionær?” er den nye danske quiz-app’ Primetime sikkert noget for dig. Primetime er en gratis dansk quiz hver aften klokken 20 på din smartphone. Går du hele vejen og svarer rigtigt på alle 11 spørgsmål, er der en præmiepulje til deling mellem vinderne. Puljen er typisk på 500 kroner, og kommer oftere og oftere fra sponsorer af quizzen.

Læs også: Ekspert: Derfor er ny Snapchat-app uegnet for børn

– Det skal føles rigtigt at spille med, men det er ikke pengene, der driver det. Drivkraften skal være det fede i at vinde over 20.000 andre. Hvis en sponsor kommer med en stor pose penge, vil vi hellere bruge dem på andre ting, der kommer brugerne til gode end store præmier, forklarer Primetimes danske landechef, Richardt Funch, til Mobilabonnement.dk

Quizzen bliver streamet direkte fra et studie på Nørrebro i København. Stilen er afslappet og jordnær. Brugerne kan blandt andet skrive beskeder til værten undervejs, og den kombination er med til at lokke brugerne tilbage aften efter aften, mener Richardt Funch.

– Jeg tror, brugerne kan afspejle sig i os, blandt andet fordi, vi laver det hver dag. Brugerne hygger sig og ved, det går stærkt. Ryger de ud på et af de første spørgsmål, har de kun brugt fem minutter og kan komme hurtigt videre med deres gøremål, siger han.

En quiz tager højst et kvarter, og man skal skynde sig for at være med. Primetime sender en push-besked til brugerne en halv time før, og umiddelbart inden quizzen begynder. Når man ikke ind i app’en efter første spørgsmål er stillet, må man vente til i morgen.

Læs også: Din iphone kan sende private informationer om dig mens du sover

Primetime har i øjeblikket mellem 15.000 og 20.000 quizdeltagere hver dag, og app’en bliver downloadet af mellem 1.500 og 2.000 mennesker om dagen. Richardt Funch er stolt af den store opbakning til konceptet, selvom det ikke giver brugerne samme grad af selvbestemmelse som kendetegner mediebilledet.

– Vi går jo imod On Demand-trenden og i stedet bestemmer vi hvornår folk skal være på, vi skræddersyer ikke vores indhold mod nogen specifik målgruppe og har intet markedsføringsbudget. Så hvis man spurgte en medieforsker for et år siden om vores koncept, ville han eller hun nok have kaldt det for dødsdømt. Men vi har ramt noget, som folk har manglet i form af noget at samles om hver dag; og kombinationen af live, mobil og interaktivitet, siger han.

Primetime startede i Sverige med 41 quiz-deltagere den første aften. Otte måneder senere havde 130.000 hentet app’en, og i dag er den downloadet mere end en million gange i Sverige.

Hent Primetime i App Store her og i Google Play Butik her

Vi ønsker at høre fra dig og opmuntrer til en livlig diskussion blandt vores brugere. Vær venlig at hjælpe os med at gøre Mobilabonnement.dk til et rart sted at være.