2020 Guide: Sådan vælger du dit mobilabonnement

Når man skal vælge sig et mobilabonnement, så er der et par ting, som man skal tage højde for, så man kan få et abonnement, der både passer til ens behov men også til ens budget.

Vælg et mobilabonnement til netop dit behov

Hvis man gerne vil have sig et godt mobilabonnement, så er noget af det første man skal se på, hvad man typisk vil benytte sig mest af. Det er nemlig langt fra alle mennesker, som har det samme forbrug, når det kommer til at bruge deres mobiltelefoner. Nogle folk benytter deres telefon rigtig meget til at surfe på nettet, mens der er andre, som mere eller mindre udelukkende anvender deres mobiltelefon til at ringe.

Nedenfor har vi opsat en række punkter, du kan tage højde for, når du vælger mobilabonnement:

1. Taletid – hvor meget har du brug for?

Hvis du primært anvender din telefon til at ringe med, så er det bestemt oplagt, at du vælger et abonnement, hvor du vil kunne få fri tale – eller måske bare et relativt højt antal timers tale.

Taletid bliver mindre og mindre vigtigt for privat forbrugere. Det er, fordi meget af vores kommunikation i hverdagen efterhånden er gået over til SMS’er og sociale medier. Det er dog stadig rart at kunne tale ubesværet i telefon og ikke skulle tælle minutterne, mens din aldrende mor fortæller om sin dag. Så hellere vælg et abonnement med lidt mere taletid, end du lige forventer.

2. Skal du kunne ringe gratis til andre kunder hos samme mobilselskab?

Hvis det eksempelvis meget er to eller tre af de samme personer, som du ringer til og snakker i telefon med i længere tid af gangen, så kan du også overveje, om du skulle vælge dig et abonnement, hvor der var en mulighed for, at du kunne ringe gratis til netop disse kontakter.

Det forholder sig nemlig sådan, at der er nogle udbydere af abonnementer, som giver dig mulighed for at ringe gratis til kontakter, der har samme udbyder, som du har.

Det giver især mening for børnefamilier, hvis I gerne vil samle alle jeres mobilabonnementer et sted. Det kan også være en fordel, hvis I vil beskytte jeres børn mod svindel-SMS’er, chikane-opkald og andre ubehageligheder. Mange af mobilselskaberne tilbyder nemlig mobilabonnementer til børn, hvor du som forældre kan sætte grænser for deres mobilforbrug uden at skulle invadere deres privatliv.

3. Fri SMS / MMS – ved stort set alle mobilabonnementer

Der er efterhånden fri SMS og MMS med de fleste mobilabonnementer. Det betyder, at du altid vil kunne skrive sammen med andre, selvom du løber tør for taletid – eller er langt væk fra en pålidelig wifi-forbindelse.

Hvis du vælger et forbrugsafregnet mobilabonnement, vil du dog stadig kunne opleve, at du skal betale pr. SMS eller MMS.

4. Dataforbrug – hvor meget skal du bruge?

Hvis du i stedet er typen, som anvender din telefon meget til at surfe, og dermed bruger meget data, så er det mere oplagt, at dit valg af mobilabonnement falder på et af de abonnementer, hvor du får meget data for pengene.

Hvis du typisk opholder dig et sted med wifi, er det sjældent nødvendigt at have de store mængder data. Men meget af vores mobilforbrug i dag er bundet op i at kunne komme på nettet. Det er desuden også ofte billigere at vælge et mobilabonnement med en lidt større datapakke, end at skulle købe ekstra data hver måned.

Generelt set bør du altid kigge på hvilket forbrug, du har, når du skal købe dig et nyt mobilabonnement. På den måde er det nemlig meget lettere for dig at finde frem til det helt rette abonnement.

5. Underholdningspakker – spar penge på streaming, musiktjenester og meget andet

Mange mobilabonnementer tilbyder desuden rabatter eller samleaftaler for mange forskellige tjenester. De tilbyder ofte besparelser på musik- og film-streamingtjenester såsom Spotify, Netflix og HBO Nordic.

Der er altså en god sum penge at spare fra måned til måned, hvis du er opmærksom. Du er også altid velkommen til at tjekke vores liste over mobilabonnementer med underholdningspakker. Der vil du også kunne sammenligne de enkelte abonnementer for at finde det, der passer dit behov bedst.

Mobilabonnementer har stort set ikke bindingsperioder længere

De fleste teleselskaber har efterhånden droppet bindingsperioden. Det vil sige, at du vil kunne skifte til et nyt abonnement – eller en ny udbyder – fra måned til måned.

De har dog stadig lov til at kræve, at du binder dig i seks måneder. Hvis det er tilfældet, vil du først kunne opsige dit abonnement efter fem måneder, da der ofte er en måneds opsigelse.

Den store konkurrence på mobilmarkedet er årsagen til, at så mange af selskaberne helt har droppet bindingsperioden. Hvis ens konkurrenter tillader, at man kvit og frit kan skifte, er det svært at overbevise sine egne kunder om, at de får den bedste service ved at låse sig fast.

Mange af teleselskaberne giver dig desuden løbende mulighed for at holde øje med dit forbrug. Det betyder, at hvis du ikke er under nogen binding, kan du nemt skifte til et billigere abonnement, der matcher dit forbrug bedre – eller skifte til et andet selskab.

Hvis du tilmed skal til at købe ny smartphone, kan du med fordel også se om, du kan købe din mobil, når du skifter dit abonnement. Mange af udbyderne tilbyder nemlig rabatter på de nyere modeller, hvis du samtidig skifter dit abonnement.

Hold løbende øje med priserne på mobilabonnementer

Hvis man skal have sig et mobilabonnement til den bedste pris, så skal man sørge for at sammenligne priser på forskellige mobilabonnementer, så man kan finde det sted, hvor man kan gøre sig den bedst mulige handel.

Det er altid en god idé, at man jævnligt sammenligner priserne, så man kan finde et abonnement, der matcher godt med ens forbrugsmønster, så man ikke skal betale for noget, man ikke bruger.

Hos Mobilabonnement.dk kan du frit og nemt sammenligne abonnementer og tilbud fra de mange danske teleselskaber. Du kan blandt andet søge efter pris, data, taletid og meget andet.